
- Solceller
- Inverter og batteri fra Alibaba
- Samle batteriet
- Køb af inverter og batteri
- Pris for hele solcelleanlægget og batteri
- Smart home
Jeg fik endelig overtalt min dejlige kone til at få solceller, efter mange forsøg på at overbevise hende om, at det altså godt kunne betale sig. Vi har jo elbil, som har mulighed for at kunne blive ladet op mindst én hverdag om ugen, og selv når solen ikke er fremme, kan vi lade og få refusion.. nårh nej, den mulighed blev fjernet for et par måneder siden, da vi (desværre) har fjernvarme. Vi nåede lige at få refusion i godt og vel to måneder efter vi fik solceller op i oktober.. så nu er planen at få koblet fjernvarme fra og få luft-til-vand varmepumpe, som har vist sig at være en god investering for os, da energimærket på huset kommer til at stige markant, og huset er blevet vurderet rigtig pænt.
Solceller
Jeg valgte at få et tilbud hos Mikma på et 15 kWp solcelleanlæg uden inverter og batteri, så det egentligt kun var solcellerne, grej til montering på taget og diverse kabler. Montering fik jeg lavet af Simon fra Den Frie Mand, og det var jeg yderst tilfreds med!
Solcellerne endte med at være 38 stk. 410W Hyundai G12, hvoraf 14 sidder mod øst og de resterende 24 sidder mod vest. Det har vist sig at være rigtig fint, indtil videre, da vi allerede får husets forbrug dækket ind cirka klokken 8 om morgenen her slut februar, og da solen går ned mod vest, får vi en del af aftensolen også.
Inverter og batteri fra Alibaba
Jeg valgte at spare så mange penge som muligt, og jeg begyndte derfor at kigge rundt på nettet for at se hvad andre gjorde. Jeg endte med at købe fra Alibaba, da jeg selv har god erfaring fra før, men også fordi man kommer lidt tættere på kilden og derfor kan spare en hel del. Alle produkter blev sendt som “DDP”, som står for Delivered Duty Paid, som essentielt bare betyder, at moms, fragt, eventuel import osv. er inkluderet i prisen. Den pris du får, er derfor den pris du ender med at betale til sidst.
Inverter
Inverteren jeg valgte var en Deye SUN-12K-SG04LP3-EU. Den kan klare 18 kW input fra solcellerne, 12 kW udgang til huset og cirka 12 kW udgang til batteriet (selvom det skal man ikke bare lige). Alt i alt endte jeg med at betale 14.000 kroner inkl. alt for den, hvilket er mindst 6000 kroner billigere end danske forhandlere. Dog har det den ulempe, at hvis der opstår problemer i forhold til garanti, så er det en kinesisk forhandler man skal tage kampen med. Det valgte jeg dog var 6000 kroner værd, da jeg har hørt at selv de lidt større danske forhandlere ikke bare lige yder dag-til-dag support/reklamation på de invertere (din oplevelse kan være anderledes).
Batteri
Eftersom inverteren understøtter et 48V batteri, valgte jeg i samme omgang at købe et batteri jeg selv kunne arbejde med, i stedet for de større 300-400-500+ volt batterier, som man får fra eksempelvis Growatt. Årsagen er simpel: Det er markant billigere og skalerbart. Vores batteri endte med at være på 16 kWh og kostede kun 12.500 kroner inklusiv alt (minus kabler fra batteri til inverter).
Batteriet er udstyret med hele 16 stk. 280 Ah celler fra EVE, som alle er Grade A (essentielt sprit nye). Hurtig hovedregning siger at det derfor “kun” er et ~14.4 kWh batteri, men sælger sender et testresultat af alle celler, og her viste det sig at den gennemsnitlige kapacitet per celle faktisk var lidt over 310 Ah, hvilket er lige omkring 16 kWh.
Jeg efterspurgte sælger om en specifik BMS, da jeg har hørt godt om den, og her endte jeg med at gå med en JK PB2A16S20P, som kan klare op til 200 ampere op- og afladning. Det svarer til cirka 10 kW. Dog er jeg selv blevet gjort opmærksom på, at kablerne og automatsikringen inde i batteriet ikke er dimensioneret korrekt til 200A, så jeg vil holde det til maksimalt 150A, som stadigvæk er 7500W og burde være rigeligt til at dække hele vores behov, da vi ikke har planer om at lade bilen med den strøm alligevel.
Batteriet ankommer som 16 papkasser (batterierne) og en stor papkasse med selve kabinettet, hvor der inde i kabinettet er kabler, touchskærm, skruer og diverse småting. Kabinettet er lavet af tykt jern og virker rigtig godt skruet sammen, da den også har en kompressionsplade til batterierne, da de helst skal sidde i spænd for at være under optimale forhold.
Samle batteriet
Sælger af batteriet har lavet en videoguide til, hvordan batteriet skal samles. Da dette var første gang for mig, tog det i omegnen af 2-3 timer fra start til slut, hvilket faktisk ikke er så meget som forventet, da det primært er samme ting man gør 16 gange. YouTube guiden kan findes her: https://www.youtube.com/watch?v=3QmTibB5X2Y
Til sidst ender man med det på billedet under (minus toppen):

Køb af inverter og batteri
Når du ser priser på Alibaba, kan du ikke regne med, at det er den endelige pris. Jeg snakkede tidligere om DDP, hvor moms, eventuel told osv. er inkluderet i prisen. Vær ultra opmærksom på, at når du får et tilbud fra en sælger, så skal det være inklusiv DDP. Så kommer der ikke ekstragebyr oveni, når produktet lander i Danmark (moms, told og håndteringsgebyr)!
Inverter
Deye SUN-12K-SG04LP3-EU Inverteren har jeg købt af denne sælger på Alibaba: https://koodsun.en.alibaba.com/
Inverter: https://www.alibaba.com/product-detail/Deye-Single-Phase-Hybrid-Inverter-SUN_1601217645642.html
Batteri
Batteriet findes ikke som et enkelt produkt man kan linke til, hvorfor man ved denne sælger er nødt til at få hende til at sende et tilbud. Sælgeren hedder Amy og arbejder for Luyuan, som er en kæmpe virksomhed i Kina inden for batterier. Jeg har gennem Amy henvist 10+ personer indtil videre udelukkende gennem Facebook grupper, og jeg har endnu ikke hørt nogen klage over deres batteri.
Vi er endda kommet til et punkt, hvor man blot skal sige “Morten from Denmark”, så ved hun præcis hvilket batteri du skal have – og hun giver endda rabat, fordi jeg har henvist dig. Derudover har jeg hørt rygter om, at prisen skulle være endnu lavere end da jeg bestilte, så den nu er under 12.000. Det er kun 750 kr/kWh, som er uhørt billigt, til trods for at kvaliteten er i top!
Amy fra Luyuan kan du finde her: https://szluyuan.en.alibaba.com/
Batterier: https://www.alibaba.com/product-detail/1pcs-EVE-280AH-LiFePO4-LFP-3_1600525032491.html
Skærm: https://www.alibaba.com/product-detail/JK-jikong-4-3inch-LCD-Display_1600621004455.html
BMS: https://www.alibaba.com/product-detail/New-JK-Jikong-8-16S-24V_1601040611646.html
Kabinet: https://www.alibaba.com/product-detail/Luyuan-DIY-Battery-Box-Case-for_1601043655285.html
Pris for hele solcelleanlægget og batteri
Type | Pris |
15 kWp solceller + grej til montering | 45.000 |
Deye SUN-12K-SG04LP3-EU inverter | 14.000 |
14.4 kWh batteri inkl. BMS og kabinet | 12.500 |
Montering via Den Frie Mand | 41.000 |
Diverse kabler og grej | 1500 |
Alt i alt | 114.000 |
Smart home
Selvfølgelig er både solceller, inverter og batteri fuldstændig monitoreret gennem Home Assistant. Jeg har desværre ikke fundet den perfekte balancegang mellem intelligent opladning af batteri, baseret på solproduktion prognose og vores forventede strømforbrug, men jeg er kommet et godt stykke hen ad vejen.


Til styring af batteriet, har Anders Lukic fra Smart Home Guide lavet en fed all-in-one package, som jeg bruger og har rettet lidt i efter mit behov. Den tager højde for hvad den forventede solproduktion er dagen efter, samt hvad prisen på el er de næste mange timer frem. Du kan finde opslaget her: https://smart-home-guide.dk/index.php/2024/11/10/opladning-af-husbatteri/
Jeg går dog med tanken om at skrotte alt jeg har indtil videre, og gå med Predbat eller lignende, som umiddelbart kan alt jeg gerne vil – og intelligent. Dog kræver det en del opsætning, så det tager vi til den tid, hvor bilen har brug for at lade med overskydende strøm fra solcellerne.
Skriv et svar